ID-kapning

ID-kapning

Håll koll på dina id-handlingar och var noga med vem du ger känsliga uppgifter till. I vårt digitala samhälle är det viktigare än någonsin att vara mån om och jobba förebyggande mot id-kapning.

Tecken på att du kan ha blivit utsatt

  • Du får fakturor på olika varor som du inte har beställt
  • Mobilabonnemang tecknas i ditt namn
  • Du får en kopia på en kreditupplysning i ditt namn
  • Post saknas eller ingen post överhuvudtaget

Kom ihåg att ID-handlingar är värdehandlingar. Om de kommer i orätta händer kan de göra stor skada. Om du förlorar en id-handling ska du förlustanmäla den på en gång, för att undvika id-stöld.

När du får en kopia på en kreditupplysning, kolla noga att informationen i den stämmer. Har du sökt lån, köpt varor på kredit eller tecknat abonnemang? Om inte, ta omedelbart kontakt med företaget som begärt ut kreditupplysningen och bestrid att du sökt krediten.

Bluff-fakturor är tyvärr relativt vanliga. Innan du betalar en faktura, kolla att den stämmer. Om något är fel, bestrid den omedelbart skriftligen till det aktuella företaget. Läs mer om bluffakturor.

Spärra korten för utlandsköp och/eller köp på nätet. Hos många banker har du möjligheten att spärra dina kort för utlandsköp och/eller köp på nätet, vilket kan vara smart om du sällan gör den typen av köp.

Sätt e-legitimationsspärr på din adressändring. I många id-kapningar förekommer adressändring av den kapades adress. Skatteverket har en tjänst där du i förebyggande syfte kan sätta en spärr på din adressändring så att den enbart kan ändras om du identifierar dig med din e-legitimation. Här hittar du tjänsten.

Kasta inte personlig information i soporna. Brev och papper som innehåller personlig information med exempelvis ditt personnummer eller kontonummer ska du aldrig kasta i soporna eller i tidningsinsamlingen – strimla eller bränn! 

Lämna aldrig ut dina koder till ditt BankID utan att kontrollerat att mottagaren är den rätta. Om du får ett samtal, mail eller sms där du uppmanas att lämna ut ditt BankID, kontakta alltid avsändaren om ärendet. 

Phishing, är när bedragare försöker lura dig att uppge dina person och kontokortsuppgifter genom lockande erbjudanden, exempelvis gratis biljetter till ett evenemang eller laddade presentkort. Lämna aldrig ut dina person-, konto- eller kortuppgifter utan att ha kontrollerat att mottagaren är den rätta. Uppge aldrig detaljer som hela ditt betalkortsnummer eller CCV-koden på betalkortets baksida.

Kostnadsfri rådgivning

Har du några frågor är du välkommen att kontakta vår kostnadsfria oberoende säkerhetsrådgivning 0771-773 773. Du kan också chatta med oss här på vår hemsida.

Fler tips för hur du minskar risken för ID-kapning – se Stoppa Tjuven 57 fel och rätt

https://www.stoldskyddsforeningen.se/privat/sakerhetsradgivning-for-privatpersoner/id-kapning

bosinus

Kommentarer inaktiverade.